tweede keer, goeie keer - Reisverslag uit Elizabethstad, Congo, Democratische Republiek v van Hanne Weckx - WaarBenJij.nu tweede keer, goeie keer - Reisverslag uit Elizabethstad, Congo, Democratische Republiek v van Hanne Weckx - WaarBenJij.nu

tweede keer, goeie keer

Blijf op de hoogte en volg Hanne

04 Februari 2014 | Congo, Democratische Republiek v, Elizabethstad

Oké, poging twee. 2de keer, goede keer! Waar zal ik beginnen. De vlucht verliep heel goed. Ik was telkens in goed gezelschap van ofwel een toffe holander, ofwel een meisje uit londen ofwel een Congolees koppel. De vlucht van Brussel Naar Ethiopië had een tussenstop met zicht op de Eiffeltoren, nu gij! Eigenlijk had ik helemaal geen zenuwen op de vlieger zelf en verliep alles heel vlot, tot ik in l’shi zelf aankwam. What the fuck, wat een cultuurschok! (als je dit al een luchthaven kunt noemen) Iedereen was er door elkaar aant lopen, ze waren aan het roepen tegen elkaar, ze spraken mij constant aan, liepen over de ‘bagageloopband’,.. Na lang wachten had ik dan toch mijn bagage kunnen bemachtigen. Toen ik buitenkwam stond mijn mama mij dus niet op te wachten zoals ze beloofd had. Gelukkig had ik haar telefoonnummer en heb ik haar meteen opgebeld, ze had zich van uur vergist. Maja geen probleem, ze kwam eraan! En toen ze eraan kwam was het meteen een warm welkom. Aangekomen aan het huis werd er verwelkomt door mijn 6 nieuwe zusjes. Ze waren meteen heel lief en vriendelijk en vooral benieuwd naar foto’s van het thuisfront. Mijn gezin is zeker niet arm maar ook niet rijk. Ik slaap met mijn oudste zus op de kamer (even oud als mij), Mira, wat opzich wel nul komma nul privacy geef maar wel gezellig. De andere vijf zusjes slapen samen op de kamer dus dat is opzich nog minder privacy. Verder is het Frans moeilijker dan ik dacht, ze mompelen heel veel en combineren dit met het swahili’s. Dus dat brengt meestal wel wat moeilijkheden met zich mee, maar ik probeer! Doordat ik alleen in een gastgezin zit is dit ook wel een heel andere stage dan iemand die bijvoorbeeld met 2 in een vrijwilligershuis zou zitten. Zo kan ik met niemand echt over mijn ervaringen praten,.. Wat het opzich soms ook wel moeilijk maakt en het is echt plantrekken. Zo heb ik veel lege momenten waarop ik na begin te denken. Maar opzich wou ik het echte afrikaans avontuur & ik heb het zeker gekregen! Zo gaat dat hier van zelf inkopen doen tot zelf koken. Van zelf afwassen tot bidden in het Frans voor het eten/slapengaan. Van ‘smiddags een dutje doen tot buiten koken op vuurtjes. Van mensen die constant binnen en buiten lopen tot het eerste kleine negerkindje dat mij een kusje geeft. Van mezelf wassen met regenwater tot nooit stilte (zelfs niet snachts). Het is hier ongetwijfeld totaaal anders dan thuis maar ik leer er wel veel uit.

In het weekend heb ik ook al veel gedaan. Zo heeft Aline mij mee naar de kerk genomen en mocht ik meteen mij in het kerkkoor (denk neger gosspel zangkoor, echt kippenvel!) gaan zingen, haha. Daar stond ik dan helemaal vanvoor als blank meisje en ik kon die noten totaal niet aan. Op het einde moest ik zelfs rechtstaan en heette de priester mij welkom voor heel de kerk. Verder hebben we ook nog het huwelijk gepland van Aline dat binnen 2 weken plaatsvindt. Dit gaat volgens mij een hele ervaring worden. Zo weet ik al dat ze heeeeel de tijd gaan dansen en dat ik hoge hakken moet aandoen, ahum. Dan heb ik met Aline ook nog de stad wat leren kennen, amai. Ik wist niet dat er zoveel mensen op 1 plaats konden zijn en zoveel auto’s op 1 kruispunt. Duidelijk een stad waar veel leven in zit. Hier is ALTIJD volk opt straat. Beeld u in: afrikaanse muziek, vrouwen met korven op hoofden,.. Gezellig!Verder zijn hier verdacht weinig blanken mensen waardoor ik op straat altijd raar wordt aangekeken en noemen ze mij altijd ‘Muzugu’ wat swahili’s is voor blanke. Ik dacht eerst dat dit een belediging was, maar das blijkbaar een complument! Ik probeer mij ook zoveel mogelijk aan te passen aan de mensen hier waardoor ik dus niet als een toerist wil rondlopen en constant foto’s wil nemen. Vandaag eerste stagedag gehad en dat verliep goed. Maar daarover later meer want ik ga afronden aangezien mijn zusje hier al ne lange tijd naast mij zit te wachten en er niks van begrijpt wat ik aan het typen ben.

Ps. Ik mis sommige momenten in belgië zeker wel (vooral sommige momenten)
Pss. Ik probeer te tips die ik heb gekregen zoveel mogelijk toe te passen. Zo heb ik gisteren intens genoten van een afwasmoment. Wat hier eigenlijk supervuil en onhygiënisch is, awesome dus) en geniet ik ervan om tegen iemand op straat een simpele ‘bonjour’ te zeggen.
Pss ; ze eten hier supergrote porties en om 8u sochtens, 3u smiddags en 8u savonds

Zo dat was het, tot snel! A bientôt

  • 04 Februari 2014 - 18:35

    Anouk Hellings:

    Hey Hanne!

    Tof om u ervaringen vanuit Congo te kunnen lezen.. 't Klinkt daar kei interessant. Totaal de andere wereld.

    Ik wens je nog veel plezier! dikke zoen

  • 04 Februari 2014 - 18:57

    Marieke:

    Hé Hanne,
    Klinkt allemaal geweldig, spannend, avontuurlijk, nieuw, wennen, etc etc. Fijn om wat van je te horen en je avonturen te volgen.
    Groeten van je familie hier aan je familie daar ;)
    Fijne tijd en we kijken uit naar het volgende verslag.

    Dikke knuffel van Raf en Lore

  • 04 Februari 2014 - 20:18

    Tante Petra:

    Hallo Hanne, j'espère que vous portez bien! Maar natuurlijk wel, als ik dit zo allemaal lees. Wat een overweldigende ervaring. Héél leuk voor ons om te lezen.

    Fijn dat je in zo'n warm gezin terecht bent gekomen. Het zal zeker wennen zijn en het zullen heel veel indrukken zijn die je in één keer moet verwerken, maar straks gaat dat allemaal zijn plaats krijgen en dan wordt het een hele fijne ervaring (hoop ik).

    Succes daar en houd ons op de hoogte!

    Groetjes,
    tante Petra en de rest xxx

  • 04 Februari 2014 - 20:43

    Tante Lea:

    Dag Hanne,
    Fijn om.al zo snel bericht te krijgen uit het verre Congo. Allemaal nieuwe en spannende dingen, een geweldige ervaring. Hopelijk amuseer je je ginder, maar dat zal wel loslopen vermoed ik. Veel plezier nog en veel groetjes van ons allemaal. We blijven je volgen!
    Van de familie Ceuls.

  • 04 Februari 2014 - 23:23

    Videe:

    Hey Hanne,
    Het lijkt me ginds een super fijne ervaring voor jou.
    Ik kan al niet wachten om meer te lezen.
    Amuzeer je nog goed en tot snel.
    Groetjes videe x
    Ps: ik mis je al x

  • 05 Februari 2014 - 13:05

    Papa:

    Hanne,

    leuk om je ervaringen te lezen. Toch wel een serieuze cultuurschok. Ik zie wel dat je aan het genieten bent, maar ook het missen van bepaalde dingen thuis liggen je zwaar. Dat is normaal, t'is het begin. Ik zou zeggen : blijf alles ontdekken en blijven genieten. Doe zoveel mogelijk met je nieuwe gezin en luister ook goed naar hen. Pas goed op jezelf. We denken constant aan jou en genieten mee. De groeten ook van moemoe. Zij is wat ziekjes maar komt in orde. Met mijn voet ook trouwens. Lig nog een drietal weken in de gips, maar komt in orde. De groetjes nog en veel plezier ginder en met de voorbereidingen van de trouw. En ook nog succes met je stage.

  • 06 Februari 2014 - 17:01

    Chris:

    Hallo Hanne,

    Amai wat een ervaringen al op een korte tijd. In het begin zal het zeker wennen zijn aan al dat nieuwe.
    Het komt allemaal wel goed, neem er de tijd maar voor, het zal een leuke beleving zijn.
    En je mama doet het héél goed, ik ben altijd héél nieuwsgierig als ik ga werken naar het volgende verhaal.
    Hanne het ga je goed! Wij gaan jou zeker volgen.

    groetjes, chris, danny en kids

  • 07 Februari 2014 - 19:44

    Je Moeder Uit Belgie:

    dag schatje jaja ik ben aan het typen. amai da is lachen. 1 week ben je al weg wat is het hier stil. maar ik ben wel super trots op mijn goudklompje. hopelijk zijn je gekleurde zusjes net zo leuk als os lotte hihi.je mama daar ziet er een toffe uit.mooie fotos heb je al gestuurd schon meiden.dat je een fijne en leerzame tijd mag beleven.nu zijn we een halfuur verder.het ga nog nie zo snel ma er zit al schot in.allee poesje tot de volgende.zie je graag.

  • 08 Februari 2014 - 17:21

    Wilma Van Den Berk:

    Ha Hanne.

    Spannend zeg, wat je allemaal al meegemaakt hebt, en vooral nog, voor wat er gaat komen.
    Heel leuk om zo jou ervaringen te mogen delen.
    Veel succes daar meid, en we wachten op het volgende verslag.

    Lieve groetjes van; Fons, Wilma, en "onze Myra".

  • 08 Februari 2014 - 20:19

    Sien Baeten:

    Lieverd, ik mis je zo!
    Ik ben er zeker van dat het niet gemakkelijk voor je is, maar je bent echt supergoed bezig! Dat komt hier helemaal inorde, je hebt vast en zeker de tijd van je leven. Toffe cultuur, en die taal, dat komt inorde! Denk maar aan mijn boeken en korte bijles! ;)
    Ik mis je erg,
    Sien & de rest van de familie

  • 09 Februari 2014 - 12:51

    Agnes Willems:

    Dag Hanne,

    Wat een tof begin van je nieuw avontuur. Ik ben enorm trots op je: zo helemaal alleen in het verre maar mooie Congo.
    Geniet van al die leuke momenten in je nieuw gezinnetje.
    Ik denk elke dag aan je...ik vind het geweldig.
    Dikke knuffel van ons allemaal en hopelijk tot gauw

    Groeten,
    Agnes

  • 12 Februari 2014 - 18:17

    Hanne:

    Dankuwel allemaal voor de fijne reacties!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hanne

Actief sinds 13 Jan. 2014
Verslag gelezen: 671
Totaal aantal bezoekers 14805

Voorgaande reizen:

31 Januari 2014 - 08 Juni 2014

RD Congo

Landen bezocht: